סוגי חרדה ראשוניים

סוגי חרדה ראשוניים

חרדה היא חוויה או רגש שכיח שכולנו מכירים, אם כי בעצימות משתנה, בהתאם לגילנו, להיסטוריה הפרטית שלנו ולנסיבות חיינו. לרוב חרדה מופיעה כציפייה לאיום לא מוגדר. לעתים קשה להפריד בין חרדה ופחד משום שהם בעלי תסמינים דומים או מופעים זה לצד זה. יחד עם זאת, נציין שהפחד מופיע בפתאומיות והחרדה נבנית לאורך זמן. הפחד עוזר לנו לזהות מצב של סכנה או איום קיומי ובכך מזמין אותנו להתארגן לקראתו. הוא מגן עלינו בכך שמאותת לנו להיזהר, לברוח או להתחבא. אך חשוב ללמוד להכיל את הפחד כדי שלא ישתלט על התפקוד שלנו ויניע אותנו לנהוג באופן שאינו מיטיב איתנו.

מהן החרדות הבסיסיות?

  • חרדת קיום (annihilation anxiety)
  • פחד מאובדן אובייקט  (fear of object loss)
  • פחד מאובדן אהבה (fear of loss of love)
  • חרדת נטישה (separation anxiety)
  • פחד ממוות (fear of death and dying)

חרדת קיום

חרדה זו מופיעה כאשר האדם חש איום קיומי על חייו. האיום יכול להתייחס לעולם החיצוני או הפנימי. חרדה קיומית יכולה להופיע כפחד מהצפה, חדירה, מיזוג, התמוססות, התפרקות, תחושת חנק, שגעון ועוד. מדובר בחרדה מבעיתה אשר ממלאה אותנו וקשה מנשוא.

ייתכן גם עיסוק מודע ולא מודע ביחס ליכולת התפקודית של העצמי, המלווה בחשש שלא נצליח להתנהל כתמול שלשום, או שחלק מהתפקודים הקוגניטיביים או הרגשיים שלנו יתגלו כפגומים. תיתכן תחושה של פגיעות, חוסר שליטה, חוסר ישע ו/או חוסר אונים, או חשש שמא יופיעו קשיי זיכרון אשר קוטעים את התחושה הבסיסית של המשכיות עצמית.

פחד מאובדן אדם (״אובייקט״) יקר לנו

פחד זה קשור לחרדת נטישה ויכול לבוא לידי ביטוי כחרדה כל פעם שהאובייקט שלנו מגלה סימן של עצמאות ומתרחק רגשית ו/או פיזית מאיתנו, למשל, נוסע לחו״ל. יתכנו דאגות שונות שמא יקרה לו (או לה) משהו רע בדרך או שיחלה. הורה עם ילד/ה בגיל ההתבגרות, שבה המטלה ההתפתחותית היא להתחיל לעזוב את הבית, עשוי לחוש תחושת אובדן עמוקה ואף איום. למשל, מרבים לדבר על תסמונת ה- ״קן הריק״ (Empty Nest Syndrome), תופעה מוכרת. ככל שקיימת פחות נפרדות בקשר מלכתחילה, כך יותר קשה להיפרד. 

חרדת נטישה

היא חרדה עמוקה שיינטשו אותנו. זוהי חרדה המעידה על כך שקיימת היקשרות לא בטוחה. לאחר פרידה משמעותית אשר הייתה קשה לנו והמשיכה לצבוע קשרים נוספים, חרדה זו עשויה להתעצם. למשל, כשאנחנו חשים לא מספיק טובים או ראויים לאהבה של האחר. אולי קיימת אמונה שלילית שמשהו פגום בנו. כמו עם הפחד מאובדן אהבה, עליו ארחיב בהמשך, ככל שההערכה העצמית נמוכה יותר, כך הקרקע פורה יותר לחששות מסוג זה. יתכן שחרדת נטישה תוביל להימנעות מיצירת קשר משמעותי עתידי ושווה לבחון זאת ולעבוד על דפוס זה במסגרת פסיכותרפיה.

פחד מאובדן אהבה

יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כגון קנאה דרוכה שמקוננת בתוכנו. אם קנאה זו תקבל ביטוי התנהגותי (למשל, דרך הבעת חוסר אמון וחשדות מוגזמות בבן/בת הזוג), היא עלולה לפגוע במרקם העדין של היחסים הזוגיים. בנוסף, חשש מדחייה על רקע הערכה עצמית נמוכה או פיתוח קשר של תלות מוגזמת באחר עשויים להצביע על פחד מאובדן אהבה. 

חרדת מוות

חרדה זו היא אולי החרדה האולטימטיבית שכולנו נאלצים להתמודד איתה, במודע או שלא. ההגנות המרכזיות בפניה הן הכחשה או הדחקה. אלו מנגנונים מוקדמים מתקופת הינקות אשר מגינים עלינו מחרדה זו. גם כשאנו פחות מודעים לנוכחותה של חרדת המוות בחוויה היומיומית שלנו, באופן לא מודע אנו מתמודדים איתה. למשל, בכל פעם שאנו חווים או עדים למחלה או תאונה, גם אם מינורית, הגוף שלנו יחווה סטרס ומתח. 

אבחון וטיפול בחרדות הבסיסיות

בעולם המושגים הפסיכיאטרי, יש מי שיאבחן הפרעות שונות בעזרת תסמינים של חרדת נטישה (כגון הפרעת אישיות גבולית והפרעת אישיות תלותית ). למרות שניסיון קליני עשיר של מטפלים בעולם כולו וכן מחקרים רבים מעידים על כך שטיפול תרופתי נכון יכול לסייע להגיע לוויסות רגשי יעיל ותקין, לא פחות חשוב לנסות להתחקות אחר החוויות המוקדמות אשר הכינו את הקרקע לדפוסים שמאפיינים אותנו בבגרות, כולל הביטויים השונים של החרדות השונות אצל נשים וגברים כאחד.

מתי להתייעץ עם מומחה לבריאות הנפש (פסיכיאטרית, פסיכולוגית, פסיכותרפיסטית מוסמכת)?

במידה וחרדת הנטישה או כל חרדה אחרת מפריעה לתפקוד היומיומי (קשרים בינאישיים, עבודה, לימודים) יש מקום לשקול פנייה לגורם מקצועי בין אם להתייעצות ראשונית ו/או לטיפול. כיום ישנן שיטות טיפול מוכחות רבות, חלקן קצרות מועד כגון טיפול באמצעות EMDR (Eye Movement Desensitization Reprocessing) .

למידע נוסף על שיטה זו או על טיפול בחרדות, אתם מוזמנים לפנות אליי דרך האתר.

ד"ר רות שידלו

פסיכולוגית קלינית ומטפלת בטראומה (SEP). בעלת תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה מטעם אונ' בר-אילן ותואר שלישי בפסיכולוגיה קלינית מטעם ביה"ס לפסיכולוגיה מקצועית בסן דייגו.

יצירת קשר

מאמרים מקצועיים