כיצד לבחור מטפל/ת?

איך בוחרים מטפל/ת?

כחלק מקבלת ההחלטות לשנה החדשה, רבים מחליטים לעשות מעשה ולפנות סוף סוף לקבלת טיפול נפשי, לרוב לאחר התלבטות מסוימת או ״התבשלות״ עם הנושא. בתחילת שנה או צומת בחיים, לרוב יש תחושה של התחלה חדשה ועל כן תקווה ורצון לשפר את המצב וליצור שינוי. 

כמטפלת וותיקה, אני תמיד שואלת את מי שפונה אלי, ״למה דווקא עכשיו?״  חלקם מספרים שהגיעו אליי לאחר שניסו שיטות טיפול אחרות או טיפול עצמי. וחלקם מספרים שהם חשים מצוקה ולכן החליטו לעשות את הצעד. 

לעתים אני שומעת ממטופלים עד כמה הם התקשו לבחור מטפל/ת או אפילו להחליט לאיזה סוג טיפול עליהם לפנות. כיום, שוק הטיפול בארץ "פרוץ" ואנשים רבים (חלקם עם יותר או פחות הכשרה) קוראים לעצמם ״מטפל/ת״ ומציעים מגוון רב של שירותים תוך פיזור הבטחות רבות, כגון "שחרור טראומות מהעבר". חשוב לי להדגיש שרבים ממטפלים אלו כלל לא קיבלו הכשרה מסודרת בתחום בריאות הנפש.

מקצועות טיפולים אשר מעוגנים תחת כללי אתיקה מקצועית ודורשים רישיון מטעם המדינה כוללים פסיכולוגיה (תואר שני ושלישי) ועבודה סוציאלית (תואר ראשון, שני ושלישי) . בנוסף, קיימים בתי ספר לפסיכותרפיה אשר דורשים כתנאי מקדים תואר שני בתחום טיפולי. חשוב שבעלי המקצוע השונים יפעלו בתוך וישמרו על מרחב הפעילות (scope of practice) שלהם. חשוב שיהיה להם בטוח מקצועי בתחום הטיפולי בו הם מציעים שרותים.

בין המטפלים שאינם חלק מפרופסיה שעברה רגולציה או מופעים ברשימת רישוי מקצועות הרפואה והבריאות על ידי משרד הבריאות ניתן למצוא בין היתר:

  • מטפלים ב- CBT ללא כל רקע טיפולי
  • מטפלים בפסיכותרפיה גופנית ללא רקע מעמיק בבריאות הנפש 
  • מטפלים באמצעות מיינדפולנס, יוגה רגשית, ריברסינג ועוד
  • טיפול משפחתי או זוגי בידי מטפלים ללא הכשרה מתאימה או רקע טיפולי מוקדם
  • טיפול קבוצתי בידי מטפלים ללא הכשרה בפסיכותרפיה/אנליזה קבוצתית

אז איך מתוך כל האפשרויות אוכל לבחור טיפול?

הכשרה מתאימה

אם, לדוגמה, יהיה לי קצר חשמלי בבית או בעיה אחרת, אני אפנה לחשמלאי מורשה שיטפל בבעיה. בדומה, אני ממליצה תמיד לפנות למטפל/ת שרשום במאגר מטפלים מטעם משרד הבריאות ו/או ארגון מקצועי מוכר. 

פסיכולוגים בתחומים שונים (כגון פסיכולוגיה קלינית, חינוכית, שיקומית, ארגונית ועוד) רשומים כבעלי רשיון לעסוק בפסיכולוגיה ועובדים סוציאליים רשומים בפנקס העובדים הסוציאליים.

המלצה אישית

כמובן שהמלצה אישית היא סובייקטיבית מאוד, ומטפל/ת שהתאימ/ה למטופל/ת מסוים לא בהכרח יתאים/תתאים לאחר, אך זוהי דרך נוספת לבחור מטפל/ת.

  • הכשרה מקצועית, כולל הכשרה ונסיון עם הנושאים הספציפים בגינם פונים לטיפול (לֹמשל, טיפול בטראומה או טיפול זוגי)
  • נסיון טיפולי במקצוע – בדקו כמה שנות ניסיון יש למטפל/ת שאתם חושבים לפנות אליו ובאילו מקומות הוא הועסק.
  • הסמכה (certification) בשיטת עבודה מסוימת (למשל, טיפול בSE, EMDR- CBT) – במידה ויש שיטה מסוימת שהייתם רוצים לחוות, נסו למצוא מטפל מוסמך שמומחה בשיטה זו. 

סמכו על עצמכם

גם לאחר שעשיתם שעורי בית ומצאתם מטפל/ת נהדר/ת בעל הכשרה נפלאה, המלצות רבות ושיטות טיפול מעניינות זכרו שמדובר בהתאמה "על הנייר" ושהכי טוב לסמוך גם על החושים שלכם. כדי שקשר טיפולי יעבוד, יש צורך בכימיה בין המטפל/ת למטופל/ת. 

לרוב,  דרושות מספר פגישות כדי להכריע בכך, אלא אם יש משהו שמיד מפריע לכם, כמו קול לא נעים. שווה גם לבחור מטפל/ת שיהיה לכם קל להגיע אליה בכל עונות השנה (כשחם, כשיורד גשם וכו׳). הרצף הטיפולי הוא מאד חשוב ושומר עליכם ועל הטיפול. תכירו את מדיניות הביטול של המטפל/ת שלכם וקחו בחשבון שיתכן שתדרשו לשלם על פגישה שבוטלה.

מה קורה לאחר שהתחלתי טיפול?

אם בהמשך יש לכם השגות לגבי מידת התאמת הטיפול הספציפי לצרכים המשתנים שלכם, כפי שקורה לא מעט, במיוחד כשמתחילים להרגיש קצת יותר טוב ויש פחות תחושה של דחיפות להגיע לטיפול, אל תהססו לשוחח על כך ולבחון זאת ישירות עם המטפל/ת שלכם. 

כשתרגישו שאתם מתקרבים לסיום טיפול, אל תעלמו. תקבעו מראש מועד סיום אם אתם מרגישים שסיימתם כיברת דרך או אם העליתם את ההשגות/שיקולים שלכם, ככל שיש. תכבדו את התהליך, את עצמכם ואת המטפל/ת שהשקיע/ה בטיפול שלכם, שמר לכם את השעה הקבועה שלכם, השתדל להיטיב עימכם. 

ד"ר רות שידלו

פסיכולוגית קלינית ומטפלת בטראומה (SEP). בעלת תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה מטעם אונ' בר-אילן ותואר שלישי בפסיכולוגיה קלינית מטעם ביה"ס לפסיכולוגיה מקצועית בסן דייגו.

יצירת קשר

מאמרים מקצועיים