שיטת ה-״מה אם?״ (“What-If Technique)

שיטת ה-״מה אם?״ (“What-If Technique)
שאילת ה-״מה אם?״ (“What-If Technique)

לזיהוי אמונות שליליות עצמיות

שיטה שעוזרת לנו להכיר טוב יותר את החששות שיש לנו, אשר לא תמיד גלויות ומובנות לנו, היא להוביל את תהליך החשיבה שלנו, העומד מאחורי החשש, עד תומו, באמצעות השאילה החוזרת, ״מה אם?״ או אפילו, ״מה יהיה הדבר הכי גרוע לגבי זה, אם זה יקרה?״

ניתן לחזור על שאילה זו לאחר כל ״צעד״ בתסריט שאנו מגלגלים בראש, בהיותנו דרוכים או חרדים. שיטת ה- ״מה אם?״ היא טכניקה הלקוחה מ- EMDR ו-CBT.

תהליך זה מאפשר לנו לאתר את הדבר ממנו אנו כה פוחדים, התרחיש הגרוע ביותר, ה-worst case scenario האולטימטיבי, כלומר, לזהות את הפנטזיה שגרה בדמיון שלנו ומזינה את החרדה.

יתכן שהיא תתבסס על זכרון קודם אשר לא מעובד במלואו, למשל מהילדות.

ברגע שאנו מצליחים לחבר בין החוויה העכשווית שמציקה לנו והזכרון המקורי אשר מזין אותה, הדבר יאפשר לנו להתעמת עם ההרגשה שמנחה אותנו ומפעילה אותנו כיום, והיא תאבד מכוחה המאיים ותפסיק להפעיל אותנו, . 

לאחר מציאת הקישור בין החוויה המציקה בהווה (למשל סימפטום) והארוע בעבר, תהליך העיבוד הנהוג בטיפול EMDR (אשר כולל גרייה דו-צדדית של המוח באמצעות תנועות עיניים או צורה אחרת), מאפשר לזכרון הלא מעובד להתעדכן עך ידי אינפורמציה חדשה ולהיות בתקשורת חדשה עם זכרונות של ארועים אחרים. (תהליך דומה מתאפשר על ידי פרקטיקות מקובלות בטיפול SE, למרות שהדרך לשם שונה.)

שיחה דמיונית לדוגמה

לצורך הדגמה, להלן קטע משיחה דמיונית עם אדם שחושש שמע יתעלף, כשיהיה בתחנת רכבת הומת אדם. נקרא לו ג׳וניי

 מחר בבוקר, כשאמתין לרכבת, בטוח יהיו המון אנשים. אני שונא שצפוף, זה מלחיץ אותי נורא. אני מפחד שתהיה לי סחרחורת ושאתעלף.

  • מה היה קורה אילו התעלפת? מה החלק הכי קשה לגבי זה?
    הייתי מאבד שליטה.
  • ומה אם איבדת שליטה?
    הייתי שוכב שם על הרצפה כשאנשים מסתכלים עלי, רואים אותי.
  • מה היה קורה אילו אנשים היו מסתכלים עליך כשאתה שוכב שם, על הרצפה?
    הייתי חש כמו אידיוט ומת מבושה על המקום. יש לי דפיקות לב, רק מלחשוב על זה!

גם כשאנו מתפללים לפעמים שהאדמה תבלע אותנו, לא באמת ״נמות״ ממבוכה או בושה. התרחיש ״הגרוע מכל״ של ג׳וני מראה שהוא נסחף ע״י תסריט שרץ בראשו ״על אוטומט״.

אפשר לשואל  את ג׳וני, מה היה עוזר לו ולו במעט, להתמודד טוב יותר עם החרדות שלו, איזה תכונות היו עוזרות לו. ב-EMDR קיימת שיטת עבודה בדיוק תפורה למצבים כאלה (״עבודת עתיד עם משאבים״).

סביר להניח שהחוויה של ג׳וני בהווה, כשחושב על הנסיעה המלחיצה ברכבת מחר, מתקשרת וניזונה מחוויה או חוויות קודמות , בהן חש שאיבד שליטה, האמין על עצמו שהוא ״כמו אידיוט״, התבייש על כך וחש דפיקות לב או תחושות פיזיות אחרות. שווה לנסות לאתר זמנים בהם חש כך בעבר, במטרה לעבד אותם מחדש.

————————————————————————————————————

כשיש טריגר בהווה אשר מעורר זכרון עבר לא מעובד, זה עלול לייצר תחושות גוף, רגשות ומחשבות לא נעימים או שליליים. באמצעות טיפול EMDR, ניתן לעשות עיבוד מחדש של החוויה המקורית.

————————————————————————————————————

ננתח את המקרה

בדוגמא שלנו, ג׳וני מתאר חשש שמע יתעלף. הוא חווה זאת לאחרונה, כשחשב על כך שיצטרך למחרת לנסוע ברכבת בשעת עומס. התמונה אשר מייצגת עבורו את החלק הכי קשה היא שיתעלף וישכב חסר אונים על הרצפה, כשהאנשים מסביב יסתכלו עליו.

אם נשאל איזה מילים הולכות עם התמונה, אשר מתארות אמונה שלילית שיש לו כעת לגבי עצמו , הקוגניציה השלילית יכולה להיות, ״אני הולך למות,״ (מוטיב של בטחון/פגיעות). לאמונה זו יתלוו חרדה ובושה, בצרוף תחושות גוף כגון, ״איני יכול לנשום … הכתפים שלי שמוטות …איני יכול להסתכל לך בעיניים … הלחיים שלי בוערות.״ הוא ידרג את מידת המצוקה שלו כ-8 מתוך 10.

נוכל להשתמש בקונסטלציה זו, של הגד שלילי, רגשות ותחושות גוף, על מנת לבדוק היכן ג׳וני פגש בה בעבר. דרך מה שיעלה, ננסה לאתר את הדפוס עליו יושבת האמונה השלילית.

במידה וחלקן עדיין טעונות, נוכל בטיפול באמצעות EMDR לעבד זכרונות שעלו. הדבר יאפשר לנקז את זכרונות העבר מהשפעתן המגבילה ואף הטוקסית . לאחר מכן, הארוע/זכרון יאוחסן אחרת ברשת הזכרון, בצורה יותר אדפטיבית ומעצימה. למשל, במקום שג׳וני יאמין שהוא אידיוט חסר שליטה עצמית, אולי יגיע לתובנה שביכולתו  ללמוד כיצד להתמודד עם פחדים וחששות כך שינהל עצמו יותר טוב.

בעקבות עבודה זו, סביר להניח שהחשש להתעלף יחלש או יעלם.
ניתן גם לעבוד עם ג׳וני על כיצד היה רוצה להתמודד, אילו מצא עצמו בסיטואציה דומה. במידת הצורך, ניתן לפתח או לחזק את התכונות והכישורים הדרושים.

ד"ר רות שידלו

פסיכולוגית קלינית ומטפלת בטראומה (SEP). בעלת תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה מטעם אונ' בר-אילן ותואר שלישי בפסיכולוגיה קלינית מטעם ביה"ס לפסיכולוגיה מקצועית בסן דייגו.

יצירת קשר

מאמרים מקצועיים