התמכרות וקבוצות עזרה עצמית

התמכרות וקבוצות עזרה עצמית

על התמכרויות וקבוצות סיוע

ד"ר רות שידלו

בשבועות האחרונים, מאז החלה תקופת הקורונה, ישנם דיווחים במדיה  על עלייה משמעותית במספר הפונים לחומרים ו/או לפעילויות שונות (הימורים, פורנו) כמפלט בנסיונם להפיג את המתח, הסטרס והכאב הגוברים ועולים, במיוחד ככל שמתקשים לראות את סוף תקופת הקורונה. מיותר לציין שחלקם מהפונים לסם כזה או אחר בסופו של דבר מתמכרים. מנגד, מי שעבד קשה על מנת להיות ״נקי״ ועד כה הצליח בכך, נאלץ כיום להשקיע יותר מתמיד, על מנת לשמר את הישגו המרשים ולהשאר נקיא. הפתוי לחזור להשתמש עלול להיות גדול. כל יום הוא מאבק חדש, וקיימים קבוצות עזרה עצמית אונליין ב- https://bit.ly/2zn5DUc

ההבדל בין שימוש לרעה בחומרים (substenance abuse), אשר יצא מכלל שליטה, לבין התמכרות ((addiction הוא שבאחרון, אין את היכולת לעצור—נמצאים במסלול מסוכן ללא ברייקס. ברגע שהדחף להשתמש עולה, הוא יוצר מעין תגובת שרשרת המובילה למה שמכונה ״סחרור.״ אלקינס ופלינט, שני מטפלי EMDR  אשר התמחו בטיפול בהתמכרויות, מדמים את ההתמודדות של המכור עם מושא ההתמכרות להתמודדותו של טייס עם מצבים מסוימים במהלך טיסה מהירה. כמו שטייס קרב עלול לאבד את תחושת האופק במהלך הטיסה ולטוס בטעות לכיוון הקרקע כשלמעשה בטוח שטס לכיוון השמיים, כך גם המכור, כשנמצא ב-״סחרור השימוש״ עלול להיות בטוח שעוזר לעצמו אך למעשה בדרך להתרסק.

למרות הסכנה הקיימת לבריאותו הגופני והנפשי, לחייו ולחיי משפחתו, כשנמצא בסחרור, המכור אינו מסוגל להפסיק את התנהגויות המסוכנות וממשיך להשתמש ויהי מה, כאילו אין מחר. אין הפנמה של תוצאות התנהגותו.

ההתמכרות מוגדרת כסחרור וכניסה למעגל שאין ממנו מוצא לבד.

קבוצות עזרה עצמית כמו קבוצות ״12 הצעדים״ למינהם (החל מאלכוהוליסטים אנוניים, ובהמשך, מכורים לסמים, הימורים ו/או התנהגויות אחרות), נחשבות לבעלות חשיבות עליונה בדרך להחלמה. תוכניות אילו קיימות בארצות רבות ומבוססות בקהילה. הם החלו בעקבות הצלחת הקבוצה הראשונה, אשר ייוסדה בארה״ב בשנת 1935 ע״י שני אנשים, בוב וילסון והרופא שלו, כאשר היוזם חיפש דרך להתמודד עם נזקי אלכוהול. ״מכורים אנונימיים״ (סמים) נוסד ב- 1953. 

יש לציין שהטונים הנוצריים אשר אפיינו תחילה את הקבוצות האמריקאיות הראשונות הוחלפו זה מכבר ע״י תפיסה אגנוסטית חילונית. בקבוצה קיימת שאיפה משותפת להתחבר לכוח עליון, למשהו גדול מהעצמי. זאת מתוך ההכרה בעובדה שההתמכרות שולטת במכור, אשר למעשה חש חסר אונים בפני התמכרותו, כמו גם שחייו יצאו מכלל שליטה. מכאן הצורך שלו להתחבר לכוח גדול ממנו, כוח עליון. כל אדם מגדיר עבור עצמו מה משמש עבורו ככוח עליון. עבור רבים זה יהיה משהו כמו ״טבע״ ולוא דווקא דת או דמות רוחנית או דתית.

מבחינת תוכנית 12 הצעדים, קבוצה מוגדרת כשניים או יותר אנשים מכורים למשהו (חומר, התנהגות)  אשר נפגשים בזמן ומקום קבוע ונאמנים לעקרונות ומסורות התוכנית. ניתן לאתר בקלות את אתרי האנטרנט של אירגונים אילו, ושם, מידע לגבי הפגישות באזורים שונים, לעתים גם באמצעות שיחות ווידאו. מבחינה אירגונית, הקבוצות בארץ קשורות רעיונית ואדמינסטרטיבית לקבוצות בחו״ל. כאמור, המיזם עצמו החל בארה״ב לפני שנים רבות, בהקשר של התמודדות עם התמכרות לאלכוהול. 

חשוב שבקבוצה יהיו נוכחים אנשים המכירים היטב את התוכנית. באתרים שהוזכרו קיימת ספרות להורדה, המסבירה את מטרת האירגון ומתארת כיצד הפגישות מתנהלות. הרעיון הכללי הוא של מתן עזרה הדדית בין מכורים שהחלימו, כלומר בין ״נקיים״ זה זמן רב, לבין מכורים בשלבי החלמה שונים. קיים מנטורינג (mentoring) בין חברי הקבוצה, כשלכל משתתף חדש נצמד ספונסור (sponsor) וותיק יותר, אשר יוכל לתמוך בו ברגעים קריטיים, בין הפגישות. 

על מנת להשתתף בפגישות, צריך רק רצון להפסיק לשתות, להשתמש או להתנהג בצורה המעידה על התמכרות מסוימת. המחויבות להצטרף היא מתוך רצון. לעתים היא הרחבה של טיפול קיים ולעתים, בעקבות צו בית משפט. ניתן להזמין בני משפחה לפעילויות מיוחדות.

לקראת החלמה — שנים-עשר הצעדים [3]

www.naisrael.org.il/about-na/how-it-works/

פגישות אונליין בתקופת קורונה  —  https://bit.ly/2zn5DUc

  1. הודינו שאנו חסרי-אונים מול התמכרותינו, שחיינו הפכו לבלתי ניתנים לניהול.
  2. הגענו להאמין שכוח גדול מאתנו יכול להשיב אותנו לשפיות.
  3. החלטנו למסור את רצונותינו וחיינו להשגחת כוח עליון/אלוהים, כפי הבנתנו.
  4. ערכנו חשבון נפש מוסרי, יסודי וחסר פחד, של עצמנו.
  5. התוודינו בפני אלוהים, עצמנו ואדם אחר, על טבעם המדויק של פגמינו.
  6. היינו מוכנים לחלוטין שאלוהים יסיר מאתנו פגמים אילו באופיינו.
  7. ביקשנוהו בענווה שיסיר מאתנו את חסרונותינו.
  8. ערכנו רשימה של כל האנשים בהם פגענו, והיינו נכונים לכפר בפניהם.
  9. כיפרנו במישרין בפני אנשים אלה ככל שהדבר ניתן.
  10. המשכנו בחשבון נפש אישי וכאשר שגינו, הודינו בכך מיד.
  11. ביקשנו בדרך של תפילה ומדיטציה לשפר את הקשר ההכרתי עם אלוהים, כפי הבנתנו, כשאנו מתפללים רק לדעת את רצונו עבורנו ולכוח לבצע זאת.
  12. לאחר שעברה עלינו התעוררות רוחנית כתוצאה מצעדים אלה, ניסינו לשאת בשורה זו למכורים, וליישם עקרונות אלה בכל תחומי חיינו.

מקורות:

1. https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-763972

2. Eye Movement Desensitization Reprocessing

3. הצעדים הבאים לקוחים מאתר NA Israel

ד"ר רות שידלו

פסיכולוגית קלינית ומטפלת בטראומה (SEP). בעלת תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה מטעם אונ' בר-אילן ותואר שלישי בפסיכולוגיה קלינית מטעם ביה"ס לפסיכולוגיה מקצועית בסן דייגו.

יצירת קשר

מאמרים מקצועיים