טיפול EMDR

שיטת EMDR

טיפול אי אם די אר (EMDR)

Eye Movement Desensitization Reprocessing

אם נשתחרר מדעות קדומות לגבי מי פונה לעזרה, נוכל אולי להודות שרובנו נפיק תועלת מעזרה מקצועית מתאימה בתקופה כלשהי בחיינו—טיפול פסיכולוגי שיספק את התנאים אליהם זקוק הגוף/נפש שלנו על מנת לחזור לאיזון מיטבי ולווסות עצמי הולם, מבלי שוב להיות מוצף רגשית. כשעיבוד חוויות בהם אנו חשים איום קיומי (אם אמיתי או מדומיין) נקטע בזמן אמת, מערכות נוירופסיכולוגיות ופיזיולוגיות מורכבות תצטרכנה להשלים את מלאכת העיבוד של חוויות עבר או הווה. אולי הוצפנו רגשית כי היינו בתחילת דרכנו וחשנו חסרי אונים ביחס להארוע המאתגר, אולי היינו תשושים או חולים באותה עת. מסיבה כזאת או אחרת, מערכת העצבים התקשתה להכיל את הארוע ואת החוויה. בעקבות כך, אותן חוויות מאוחסנות במעין קפסולה נפרדת המכילה את מכלול המראות, צלילים, תחושות, רגשות ומחשבות, דהיינו המרכיבים הגולמיים של חווית הארוע המקורי. קפסולה זו אינה מרושתת או בתקשורת עם רשת זכרון רחבה יותר. קפואה בזמן, היא תשמש כעת בבסיס המצוקה הרגשית והנפשית שלנו.

כשהתחלתי להתעניין באופן מיוחד בטיפול בטראומה ולמדתי SE, וכן בשנותי הראשונות כמטפלת SE מוסמכת, שמעתי מקולגות שונים ש—״זה הולך יופי עם EMDR״, ואימרה זו סיקרנה אותי. שיטה זו (כמו גם ה-SE ) לא היתה קיימת כשלמדתי באוניברסיטה. ציפיתי שההכשרה הנוספת תעזור לי בהתייחסות לחלק הקוגניטיבי של הטיפול (תחום המשמעות, המחשבות, האמונות) בצורה יותר שיטתית ומובנית. יחד עם זאת, בחרתי להתמקצע תחילה בשיטה הראשונה לטיפול בטראומה, דרך החוויה הסומטית והעולם של תחושות פיזיות, לפני שאפנה למרעות חדשות. נוכחתי שהגוף זוכר הכל, מסתבר שאפילו ברמה התאית.

בשנים האחרונות, התחלתי הכשרה ב-EMDR, והתאהבתי ברציונל שלה (מודל ה-AIP (Adaptive Information Processing) ובשילוב האורגני בין שתי השיטות, המתמקדות שתיהן בקשר גוף/מוח/נפש ובטיפול בטראומה, אם כטראומה בודדת או טראומות המורכבת מארועים שונים, כמו טראומה התפתחותית או רצף אחר של ארועיים, אשר יחד, מהווים ״טראומה מורכבת.״.

ובכן, מה זה טיפול EMDR ולמה זה מועיל?

זוהי שיטת טיפול פסיכולוגי שפותחה בארה״ב בסוף שנות ה-90 ע״י ד״ר פרנסין שפירו. 

ה—EMDR ייושם תחילה לטיפול בחוויות טראומיות ופוסט טראומה אצל חיילים שחזרו מוייטנם, אך כיום אף משמש לטיפול במכלול נושאים, כמו חרדה, פניקה, סימפטומים גופניים, מחשבות טורדניות ועוד. יעילותו תועד מחקרית עם אוכלוסיות שונות בעולם. היא פסיכותרפיה לכל דבר, ממוקדת וקצרת מועד. 

חלק מהקשיים שלנו בהווה ניזונים מחוויות קודמות אשר לא עובדו דיין בעבר. במידה ויתאפר עיבוד הזכרונות מן העבר והוא יושלם, חוויות עברו כבר לא ״יתלבשו״ על נושאים אקטואלים. נוכל להתמודד איתם ״נטו״ , ללא המטענים מן העבר. כמו כן, יהיה לנו קל יותר לדמיין עצמנו מתמודדים לשביעות רצוננו עם סיטואציות דומות בעתיד.

EMDR מבוסס על עיבוד מחדש של חוויות אשר נבחרו בקפידה, תוך כדי הפעלת שתי ההמיספרות של המוח (ימין ושמאל) באמצעות גרייה דו-צדדית– למשל, הזזת העיניים לסרוגין מצד לצד ו/או צורות חילופיות של גרייה דו-צדדית. אפשרות נוספת היא מתן רטט עדין לכפות הידיים, טפיחות (tapping) על הגפיים, או מתן גרויים שמיעתיים המוצגים לסרוגין לאוזן ימין או שמאל. חוקרים סבורים שגרייה זו עוזרת למוח לעשות עיבוד מחדש (reprocessing) של חוויות שונות, בדומה למתרחש בשלב השינה המכונה rapid eye movements) REM sleep). ״שנת החלימה״ מאופיינת ע״י רצודי עיניים.

במהלך טיפול מקצועי עם מטפל/ת מנוסה, המטופל נוכח שניתן להשפיע על עוצמת הרגשות הנלווים למחשבות ואמונות שונות שפיתח לגבי עצמו—חיוביות ושליליות כאחת. במהלך EMDR  מתאפשת הקהיה (desensitization) של העוצמה הרגשית הטמונה בזכרון הטראומטי וחיבור לרשתות זכרון אחרות. יש לכך חשיבות מרובה. כמו כן, מתחזק הקשר בין הארוע המקורי לבין אמונה יותר חיובית כלפי העצמי.

אם בטרם העיבוד מחדש, החוויה הקשה או המאתגרת איימה להציף את מערכת העצבים (לדוגמא, כחרדה משתקת או דכדוך), כעת, בעקבות התהליך הטיפולי, היא הופכת להיות ממשאבת ומעצימה, גורמת להרגשה טובה, המלווה לעתים גאווה.

לאחר עיבוד מוצלח של זכרונות שנבחרו בקפידה לשם כך (או עבודה על דפוס שמפריע למטופל למרות שכשנוצר לראשונה, היווה פתרון לבעיה או קושי כלשהו), המטופל יוכל להתמקד בעיקר באספקטים החיובים של החוויה, והיא תאוחסן אחרת לגמרי בזכרון. 

דוגמא: 

חייל נקלע לסיטאציה שמאיימת על חייו ובורח כל עוד נפשו בו. 

לאחר מכן, כשנרגעו הרוחות, מתבייש מכך.

בעקבות הסבר קצר על צורת הפעולה הלא רצונית של מערכת העצבים האוטונומית 

(״פסיכו-חינוך״), בלווי עיבוד מחדש של החוויה (אם בעזרת EMDR, SE או שילוב שתי שיטות אילו לטיפול בטראומה), אותו חייל מסוגל עתה לקבל רגשית את תגובתו הלא רצונית מבלי להיות מוצף, ומסוגל להכיר בכך שחכמתו המולדת של הגוף הצילה את חייו. במהלך עיבוד החוויה, יתאפשר פרוק ושיחרור של שארית המתח הישרדותי אשר נכלא בגוף/שרירים.

לקבלת מידע ותיאום פגישה:

יתרונות שיטת EMDR

  • נסיון מכוון לאתר זכרונות מפתח של ארועים טראומטיים, הפועלים מאחורי הקלעים וצובעים הן את חווית ההווה והן את תפיסת העתיד (למשל, כאמונה  מגבילה).
  • עיבוד ארועי מפתח טראומטיים שאופסנו כקפסולה בצורה גולמית ועל כן נוטים לקום לתחייה בעקבות טריגרים שונים בהווה. בעקבות כך, מחשבות ורגשות שליליים או אפילו סיפור אישי שלילי לגבי עצמנו, מפסיקות לתפוס את הבמה של ה-״כאן ועכשיו.״
  • בהשוואה לשיטות אחרות אשר לא שמות במרכז את הקשר גוף/מוח/נפש ואולי פחות ממוקדות, בדומה ל-SE, ה-EMDR מטפל יחסית מהר בבעיות ממוקדות. ניתן כמובן להאריך את משך הטיפול על מנת לטפל בנושאים נוספים שיעלו.
  • ביסוס מחקרי רחב.

 

מתי שווה להיעזר בטיפול EMDR?

  • בהתמודדות עם ארועים טראומטיים (תאונות דרכים/עבודה, מוות של אדם קרוב, טראומה רפואית, חרם חברתי ועוד).
  • בהתמודדות עם חרדה ועם פוביות (לדוגמא, פחד מלהופיע בפני קהל, פחד מבדיקה רפואית, חרדת בחינות ועוד).
  • התמודדות עם בושה ודכדוך.
  • התמודדות עם מחסומים פנימיים (לדוגמא, נטייה לדחיינות ו/או המענות, צורך נקודתי בחיזוק בטחון עצמי והערכה עצמית ועוד).
  • התמודדות עם משברי חיים (יציאה מהארון, פיטורין, פרידה, גירושיין ועוד).

 

ד"ר רות שידלו, טיפול EMDR בתל אביב, טל': 03-6418240, דוא"ל: ruthshidlo11@gmail.com